Preventiemedewerker steeds belangrijker!

Al per 1 juli 2005 is het aanstellen van een Preventiemedewerker verplicht , maar hebben bedrijven nu inmiddels deze taak vervuld?. Helaas niet, veel ondernemers zijn nog niet echt bezig met het inrichten van hun arbeidsorganisatie. Nu wordt dit (vanuit de Arbo-wetgeving) wel verwacht zeker gezien de nieuwe Arbo-wet die is in gegaan per 1 juli 2017. De rol van de Preventiemedewerker heeft hierdoor een volwassener karakter gekregen en creƫert daarmee hopelijk meer draagvlak binnen bedrijven. Toch valt ons het op (voornamelijk bij uitvoering van de RI&E) dat veel werkgevers (en verantwoordelijke medewerkers binnen de organisatie) vaak niet op de hoogte zijn van de exacte taken van de Preventiemedewerker en diens verantwoordelijkheid. Daarom ook een schone taak voor de Veiligheidskundigen van Arbo4all om hier zowel de werkgever of de desbetreffende verantwoordelijk werknemer aan de hand mee te nemen en te begeleiden in zijn taken en verantwoordelijkheden. Daarom adviseren wij ieder bedrijf een Preventiemedewerker op te leiden zodat precies helder is wat de Preventiemedewerker kan verwachten.